Friday 25 October 2013

Tips - Bagaimana Nak Clip Wing (Potong Bulu Sayap)

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera
Disini saya akan menambah sedikit ruang untuk kota berkongsi ilmu tentang penjagaan burung.

Saya amat berbesar hati sekiranya tips-tips berguna ini dapat dipraktikkan oleh anda semua.
Di dalam ruangan ini saya akan menulis berkenaan burung-burung hiasan. Tips berguna ini adalah dari pengalaman saya sendiri dan juga dari bahan bacaan yang berguna (rata-rata dalam bahasa inggeris) saya akan cuba "translate" ke bahasa yang lebih mudah difahami.


1) BAGAIMANA NAK CLIP WING (sesuai utk burung jinak)

Cara-cara saya clip burung-burung parrots, tk kisah samada bersize kecil or besar.


Ada 2 Cara sebenarnya tapi saya tk praktik kan cara yg satu lg sbb burung still bole terbang walaupun dh clip. so mudah saja caranya ..anda bole ikut cara yg saya dh praktikkan ini.

Cara-caranya :
1) Serkup je kepala diaorg ngn towel sbb depa ni gigit.
2) ambil gunting tajam
3) Cuba potong " primary wing " - dari luar No1 - No 4  (Adakalanya anda perlu potong yg no 5 sbb depa kuat terbang.
4) Jangan potong " Secondary Wing " .Anda cuma potong sama paras dgn secondary wing sahaja.

No comments:

Post a Comment